Big Tobacco, Tiny Targets: Kampanja proti oglaševanju v bližini šol
09.03.2018
Največja nevladna organizacija na svetu na področju tobačne kontrole, Campaign for Tobacco-Free Kids je zagnala novo globalno kampanjo, s katero bi preprečila največjim tobačnih podjetjem, da bi za svojo ciljno publiko imeli otroke. Kampanja imenovana “Big Tobacco, Tiny Targets” naslavlja Philip Morris International, British American Tobacco in druga tobačna podjetja, katerih produkti so sistematično oglaševani in rutinsko prodajani otrokom v bližini šol, igrišč in ostalih prostorov, kjer se zadržujejo mladi.
S pomočjo “crowdsourcing” tehnologije in družbenih omrežij, kampanja spodbuja državljane po vsem svetu, da pomagajo pri dokumentiranju oglaševanja tobačnih izdelkov otrokom. Z mobilnim telefonom lahko posamezniki fotografirajo oglaševanje v bližini šol, igrišč in ostalih otrokom prijaznih prostorov ter fotografijo naložijo v internetno zbirko. Zbrane informacije bodo uporabljene za opozorjanje vlad in spodbudo k prepovedi oglaševanja in promocije ter drugih oblik tržnega komuniciranja tobaka in kajenja.
Začetek kampanje sledi preiskovalnemu članku, ki ga je danes objavil britanski časopis The Guardian. V tem je bilo razkrito kako Philip Morris, British American Tobacco, Japan Tobacco in Imperial Tobacco agresivno tržijo in prodajajo cigarete in druge tobačne izdelke v bližini osnovnih in srednjih šol v več kot 22 državah, vključujoč Slovenijo . The Guardian je zapisal: “Šolo-obvezni otroci po svetu so na dnevni ravni izpostavljeni tobačnemu oglaševanju in promociji s strani tobačne industrije, ki mora rekrutirati mlade, da ohrani svoj ogromen dobiček.”
“V več državah v bližini šol in mest, kjer se zadržujejo mladi, je naša raziskava odkrila podobne vzorce tobačnega oglaševanja. Rezultati in ugotovitve teh poročil kažejo na velikost problema in na potrebo po bolj strogih zakonih, ki bi prepovedali oglaševanje tobaka,” je dejala dr. Joanna Cohen, direktorica Inštituta za globalno tobačno kontrolo (Institute for Global Tobacco Control) na eni najboljših univerz za področje javnega zdravja na svetu, John Hopkins University.
Na podlagi podatkov, ki jih je zbrala John Hopkins University in nevladne organizacije, zgodba v ospredje postavi taktiko tobačnih podjetij, ki jo uporabljajo za ciljanje otrok, predvsem v državah z nizkimi in srednjimi prihodki. »Navkljub temu, da Slovenija ne paše v to skupino držav, je izpostavljenost otrok in mladih prodaji tobačnih izdelkov v okolici vzgojno-izobraževalnih ustanov še vedno velika,« je izpostavil Andrej Martin Vujkovac, strokovni sodelavec Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija, ki je tudi sam kot raziskovalec sodeloval v raziskavi, ki je bila izvedena pri nas konec leta 2016, in nadaljeval: »V omenjeni raziskavi smo ugotovili, da so pri nas v 93 odstotkih primerov v okolici šol tudi prisotne prodajalne tobaka in tobačnih izdelkov. Kljub temu, da se je medtem spremenil zakon, ki je prepovedal oglaševanje tobaka na teh prodajnih mestih, se v številnih primerih pri nas trafike nahajajo dobesedno pred vhodom v šole. Nadejamo se, da se bo tudi s praktično uvedbo licenc za prodajo tobaka v Sloveniji, količina prodajaln v okolici šol bistveno zmanjšala, industrija pa sama poskrbela, da jih iz spornih lokacij odmakne«.
Taktika industrije je podobna po celem svetu. Vključuje velike oglase, promocije poceni ali brezplačnih tobačnih produktov in visoko opazno izpostavljanje produktov v trgovinah, trafikah in ostalih prodajalnah v bližini šol. Tobačni izdelki, oglasi ali tobačne blagovne znamke so pogosto vidne iz notranjosti šol ali izpred vhoda, kar onemogoči, da bi se mu otroci izognili.
»Dosledna prisotnost znamk Philip Morris-a in British American Tobacco, ki so vidno razstavljene in v prodaji v bližini osnovnih šol, v mnogih državah, ni naključje. To je jasen dokaz, da ti tobačni giganti ciljajo otroke v bližini šol, predvsem v revnejših državah, kjer so zakoni bolj ohlapni in mislijo, da se lahko izmažejo s tem odvratnim vedenjem,” je povedal Matthew L. Mayers, predsednik Campaign for Tobacco-Free Kids. “Ta dejanja podjetij kažejo, zakaj jih ne moremo obravnavati resno, ko trdijo, da delujejo kot odgovorni subjekti, ki poskušajo rešiti problem tobaka. Ciljanje otrok v bližini šol ne pušča nobenega dvoma o tem, da so glavni vzrok problema, in ne rešitev.” Myers je še dodal: “S pomočjo naše nove kampanje lahko zaskrbljeni posamezniki po vsem svetu ukrepajo in pomagajo razkriti taktike tobačne industrije. Vlade bodo tako lahko, s pomočjo zagovornikov in drugih potrošnikov, ustavile to smrtonosno aktivnost.«
Jan Peloza, direktor Inštituta za mladinsko participacijo, zdravje in trajnostni razvoj je zaključil: »Čeprav smo v Sloveniji uspešno prepovedali tržno-komunikacijske aktivnosti tobačne industrije, ta sedaj posega še v ostale industrije, kar dokazuje tudi njihov namen prevzem tržišča elektronskih cigaret, na kar smo v naši in povezanih organizacijah opozarjali že zadnjih nekaj let. Vprašanje časa je tudi kdaj se bo tobačna industrija pri nas, posredno ali neposredno vključila v aktivnosti za legalizacijo konoplje/kanabisa za osebno rabo, saj v tem vidi novo priložnost, da se izogne strogim ukrepom, ki so po celem svetu usmerjeni proti njim. Z elektronskimi cigareti in napravami kot je iQOS, ki jo tržni Philip Morris International, pa so že nakazali, da so kameleon in, da bodo uporabili vse možne rešilne bilke za svoj nadaljnji obstoj.«
Za več informacij o kampanji “Big Tobacco, Tiny Targets” kliknite tukaj.
The Guardian članek najdete tukaj.
Slovensko raziskavo najdete tukaj.
S pomočjo “crowdsourcing” tehnologije in družbenih omrežij, kampanja spodbuja državljane po vsem svetu, da pomagajo pri dokumentiranju oglaševanja tobačnih izdelkov otrokom. Z mobilnim telefonom lahko posamezniki fotografirajo oglaševanje v bližini šol, igrišč in ostalih otrokom prijaznih prostorov ter fotografijo naložijo v internetno zbirko. Zbrane informacije bodo uporabljene za opozorjanje vlad in spodbudo k prepovedi oglaševanja in promocije ter drugih oblik tržnega komuniciranja tobaka in kajenja.
Začetek kampanje sledi preiskovalnemu članku, ki ga je danes objavil britanski časopis The Guardian. V tem je bilo razkrito kako Philip Morris, British American Tobacco, Japan Tobacco in Imperial Tobacco agresivno tržijo in prodajajo cigarete in druge tobačne izdelke v bližini osnovnih in srednjih šol v več kot 22 državah, vključujoč Slovenijo . The Guardian je zapisal: “Šolo-obvezni otroci po svetu so na dnevni ravni izpostavljeni tobačnemu oglaševanju in promociji s strani tobačne industrije, ki mora rekrutirati mlade, da ohrani svoj ogromen dobiček.”
“V več državah v bližini šol in mest, kjer se zadržujejo mladi, je naša raziskava odkrila podobne vzorce tobačnega oglaševanja. Rezultati in ugotovitve teh poročil kažejo na velikost problema in na potrebo po bolj strogih zakonih, ki bi prepovedali oglaševanje tobaka,” je dejala dr. Joanna Cohen, direktorica Inštituta za globalno tobačno kontrolo (Institute for Global Tobacco Control) na eni najboljših univerz za področje javnega zdravja na svetu, John Hopkins University.
Na podlagi podatkov, ki jih je zbrala John Hopkins University in nevladne organizacije, zgodba v ospredje postavi taktiko tobačnih podjetij, ki jo uporabljajo za ciljanje otrok, predvsem v državah z nizkimi in srednjimi prihodki. »Navkljub temu, da Slovenija ne paše v to skupino držav, je izpostavljenost otrok in mladih prodaji tobačnih izdelkov v okolici vzgojno-izobraževalnih ustanov še vedno velika,« je izpostavil Andrej Martin Vujkovac, strokovni sodelavec Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija, ki je tudi sam kot raziskovalec sodeloval v raziskavi, ki je bila izvedena pri nas konec leta 2016, in nadaljeval: »V omenjeni raziskavi smo ugotovili, da so pri nas v 93 odstotkih primerov v okolici šol tudi prisotne prodajalne tobaka in tobačnih izdelkov. Kljub temu, da se je medtem spremenil zakon, ki je prepovedal oglaševanje tobaka na teh prodajnih mestih, se v številnih primerih pri nas trafike nahajajo dobesedno pred vhodom v šole. Nadejamo se, da se bo tudi s praktično uvedbo licenc za prodajo tobaka v Sloveniji, količina prodajaln v okolici šol bistveno zmanjšala, industrija pa sama poskrbela, da jih iz spornih lokacij odmakne«.
Taktika industrije je podobna po celem svetu. Vključuje velike oglase, promocije poceni ali brezplačnih tobačnih produktov in visoko opazno izpostavljanje produktov v trgovinah, trafikah in ostalih prodajalnah v bližini šol. Tobačni izdelki, oglasi ali tobačne blagovne znamke so pogosto vidne iz notranjosti šol ali izpred vhoda, kar onemogoči, da bi se mu otroci izognili.
»Dosledna prisotnost znamk Philip Morris-a in British American Tobacco, ki so vidno razstavljene in v prodaji v bližini osnovnih šol, v mnogih državah, ni naključje. To je jasen dokaz, da ti tobačni giganti ciljajo otroke v bližini šol, predvsem v revnejših državah, kjer so zakoni bolj ohlapni in mislijo, da se lahko izmažejo s tem odvratnim vedenjem,” je povedal Matthew L. Mayers, predsednik Campaign for Tobacco-Free Kids. “Ta dejanja podjetij kažejo, zakaj jih ne moremo obravnavati resno, ko trdijo, da delujejo kot odgovorni subjekti, ki poskušajo rešiti problem tobaka. Ciljanje otrok v bližini šol ne pušča nobenega dvoma o tem, da so glavni vzrok problema, in ne rešitev.” Myers je še dodal: “S pomočjo naše nove kampanje lahko zaskrbljeni posamezniki po vsem svetu ukrepajo in pomagajo razkriti taktike tobačne industrije. Vlade bodo tako lahko, s pomočjo zagovornikov in drugih potrošnikov, ustavile to smrtonosno aktivnost.«
Jan Peloza, direktor Inštituta za mladinsko participacijo, zdravje in trajnostni razvoj je zaključil: »Čeprav smo v Sloveniji uspešno prepovedali tržno-komunikacijske aktivnosti tobačne industrije, ta sedaj posega še v ostale industrije, kar dokazuje tudi njihov namen prevzem tržišča elektronskih cigaret, na kar smo v naši in povezanih organizacijah opozarjali že zadnjih nekaj let. Vprašanje časa je tudi kdaj se bo tobačna industrija pri nas, posredno ali neposredno vključila v aktivnosti za legalizacijo konoplje/kanabisa za osebno rabo, saj v tem vidi novo priložnost, da se izogne strogim ukrepom, ki so po celem svetu usmerjeni proti njim. Z elektronskimi cigareti in napravami kot je iQOS, ki jo tržni Philip Morris International, pa so že nakazali, da so kameleon in, da bodo uporabili vse možne rešilne bilke za svoj nadaljnji obstoj.«
Za več informacij o kampanji “Big Tobacco, Tiny Targets” kliknite tukaj.
The Guardian članek najdete tukaj.
Slovensko raziskavo najdete tukaj.
Sorodni članki
Z omejitvijo onesnažujočega prometa v mestih bi lahko zmanjšali škodljive koncentracije trdih delcev do 23 %, koncentracije dušikovih oksidov (NOx) v zraku pa za 36 %. EPHA in partnerji ugotavljajo, da bi s tem privarčevali do 130 milijonov evrov družbenih stroškov na leto. EPHA združuje več kot 80 nevladnih organizacij, med drugim tudi našo partnersko organizacijo Inštitut za zdravje in okolje, ki delujejo na področju javnega zdravja, zdravstvenih neenakosti in združenj zdravstvenih delavcev.
25.03.2021
Začenjamo s prvim sklopom usposabljanj v okviru projekta Akademija Brez izgovora, ki bo potekalo med 7. in 25. septembrom v Mladinskem centru Krško.
17.08.2020
09.06.2020
V decembru sva se dva predstavnika naše organizacije udeležila dogodka v organizaciji Svetovne zdravstvene organizacije v Omanu.
Piše: Mia Zupančič
Piše: Mia Zupančič
07.01.2020
To leto sem se udeležila Erasmus+ usposabljanja za mladinske delavce znotraj projekta »EUth WORK«.
Piše: Nina Rogelj Peloza
Piše: Nina Rogelj Peloza
04.11.2019
V ekipi mladinske zveze Brez izgovora iščemo nove okrepitve – študente za izvajanje strokovnih delavnic na osnovnih in srednjih šolah.
26.08.2019
5. 4. in 6. 4. je potekal vikend retorike, na katerem smo v petek zvečer pisali pisma miru v okviru mednarodnega projekta, ki se bori proti nasilju in vojnam, kjer smo aktivisti razmišljali kako mi doživljamo vojno in nasilje v splošnem, kakšne vrste obeh poznamo in spoznali, da imata oba za vsakega posameznika drugačno konotacijo.
22.05.2019
Priložnost za vse, ki bi se radi pridružili mladi ambiciozni ekipi v vlogi administratorja. Prijave najpozneje do torka, 21. maja 2019 s priporočeno pošto na naš naslov.
08.05.2019
Brez izgovora Slovenija razpisuje delovno mesto administratorja/ke.
03.12.2018
Vabilo predsedniku Borutu Pahorju na visoko zasedanje OZN na temo kroničnih nenalezljivih bolezni, 27. septembra 2018 v New Yorku, ZDA
28.08.2018
Od 12. do 14. marca se je na Dunaju odvijal UN Mladinski forum o uporabi drog (UN
Youth Forum 2018), katerega se je udeležila Katarina Rozman.
Youth Forum 2018), katerega se je udeležila Katarina Rozman.
30.03.2018
Med 5. in 11. januarjem je Brez izgovora Slovenija v Ljubljani za en teden povezala 26 mladih iz 6 držav. Tema je bila “Zdrav način življenja v mladinskih organizacijah.”
24.01.2018
November - mesec preprečevanja zasvojenosti
Koalicija NVO za preprečevanje zasvojenosti, z aktivnostmi v preventivi in zagovorništvu
Koalicija NVO za preprečevanje zasvojenosti, z aktivnostmi v preventivi in zagovorništvu
20.11.2017
Skupina Brez izgovora Slovenija razpisuje tri nova delovna mesta.
21.09.2017
Na Ministrstvo za zdravje in Ministrstvo za okolje in prostor smo naslovili pismo podpore k aktivnemu sodelovanju Slovenije v procesu okolja in zdravja v okviru Svetovne zdravstvene organizacije.
24.03.2017